Help! Ik heb pijn in mijn rug

Help! Ik heb pijn in mijn rug

Een klacht waar veel mensen voor komen in mijn praktijk zijn (acute) rugklachten. Veel mensen vragen zich af hoe het komt en wat er aan de hand is.

In de fysiotherapie maken onderscheid tussen twee typen rugklachten. De a-specifieke rugklachten en de specifieke rugklachten.

Kort gezegd heb je bij beide varianten last van je rug, pijn, soms met uitstraling, soms zonder. Maar het voornaamste verschil is dat er bij a-specifieke klachten geen schade of afwijkingen zijn in de rug. Bij specifieke rugklachten zijn die er wel, bijvoorbeeld een hernia of groei/ontwikkeling stoornis van de wervels. De intensiteit van de pijn geeft geen indicatie voor een van beide varianten, andere symptomen wel.

A-specifiek

We weten dat 90% van de mensen die klachten hebben aan de rug er geen schade van weefsel is en de klachten dus a-specifiek zijn. Bij a-specifieke rugklachten hebben mensen vaak vooral pijn in de onderrug, wat samen kan gaan met uitstraling naar (vaak) het bovenbeen of de billen. De pijn kan verergeren door bepaalde houdingen of bewegingen, of bijvoorbeeld door tillen. De pijn gaat niet samen met koorts of onverklaard gewichtsverlies. Ook bij bovenrug en/of nekklachten kan er uitstraling zijn, vaak richting de ribben, soms het borstbeen en in het geval van nekklachten naar de armen en handen. Oorzaken zitten vaak in te weinig bewegen, veel computerwerk of overbelasting.

Specifiek

Bij specifieke rugklachten hebben mensen vaak veel uitgebreidere symptomen, zoals krachtverlies in de benen, uitstralende pijn tot in de onderbenen met schietende pijn naar de onderbenen. Maar ook gevoelsstoornissen, wanneer je de huid op je been aanraakt voelt die doffer. Bij specifieke nekproblemen kun je denken aan minder kracht in je handen, tintelingen in je handen, uitstralende of schietende pijn tot in je onderarm. Nu is het niet altijd zo dat wanneer deze symptomen aanwezig zijn iemand ook direct een aanwijsbare afwijking in de rug hebben. Deze vorm van rugklachten ontstaan soms tijdens de ontwikkeling als kind en soms door een trauma. Verkeerd tillen kan ook problemen veroorzaken die vallen onder de specifieke rugklachten.

Een fysiotherapeut zal verschillende vragen stellen en testen doen bij de intake om er achter te komen of jouw klachten a-specifiek zijn of specifiek. Dit doen we om uit te sluiten dat er andere dingen aan de hand zijn en de fysiotherapeut je door moet sturen naar de huisarts.

Acute (lage) rugpijn, in de a-specifieke vorm, gaat gelukkig vaak vanzelf over, al hebben veel mensen wel last van lichte restklachten of komt het soms laster opnieuw terug. Bij meer dan 90% van de mensen zorgen de rugklachten ook niet voor werkverzuim. Van de mensen die wel verzuimen is driekwart binnen 4 weken weer aan het werk. Aan deze cijfers kun je zien dat het vaak voorkomt en je waarschijnlijk niet lang veel last zal hebben.

Wanneer zou je aanraden om een fysiotherapeut te bezoeken?

Als je klachten in de tijd steeds erger worden, in de plaats van minder, is het zeker aan te raden om langs een fysiotherapeut te gaan. Wanneer je in drie weken tijd geen verschil merkt kan een fysiotherapeut je goed begeleiden om dit te verbeteren. Al merk ik soms dat mensen niet in staat zijn om, wanneer klachten zeer acuut zijn, goed te kunnen functioneren. Lopen kan al moeilijk zijn. Ook dan kan het verstandig zijn om te behandelen, mijn ervaring is dat de piek van de klachten dan vaak sneller afneemt. Als je onzeker bent over je klachten is het altijd goed om een therapeut te raadplegen voor advies, geruststelling is soms al het halve werk.

Belangrijke symptomen om op te letten bij rugklachten

Wanneer je rugklachten hebt en je overweegt een bezoek aan de fysiotherapeut of huisarts dan zijn de volgende symptomen belangrijk om na te gaan en te melden als ze je zijn opgevallen:

• Langdurig corticosteroïdengebruik
  • Begin van lage rugpijn voor 20e levensjaar
  • Recente val of ander trauma met ernstige pijn in de rug
  • Continue pijn onafhankelijk van houding of beweging
  • Nachtelijke pijn
  • Algeheel ziek voelen of koorts
  • Kanker of andere ernstige aandoeningen in het verleden
  • Laag lichaamsgewicht; bij iemand boven de 60 jaar oud (BMI onder de 20)
  • Onverklaard gewichtsverlies
  • Osteoporose, aanleiding om hieraan te denken is verminderde lichaamslengte, sterke bolling van de bovenrug

Wat kan ik zelf doen?

Blijf vooral bewegen, als je erg veel pijn hebt mag je 1-2 dagen rust houden en wat meer op bed liggen, maar het is belangrijk dat je daarna weer gaat bewegen, omdat je je spieren sterk moet houden. Daarnaast zorgt bewegen voor meer ruimte in de gewrichten in je rug, wat uiteindelijk zal zorgen voor minder pijn. Bij a-specifieke klachten zal bewegen zeker geen schade aan je rug opleveren, ondanks dat we pijn vaak relateren aan schade. Sporten mag, maar wel op geleide van je pijn. Ik zeg altijd voelen mag, pijn niet. Pas de intensiteit dus aan, de pijn mag er niet door toenemen.