Fysiotherapie in de basisverzekering

Fysiotherapie in de basisverzekering

Veel mensen vragen zich af wanneer je fysiotherapie uit de basisverzekering vergoed krijgt. Ik zal een korte uitleg geven over wanneer je hier wel of geen aanspraak op kunt maken.

Het grootste misverstand bij de meeste mensen zit ‘m in het woord “chronisch”. Fysiotherapie wordt namelijk vergoed als iemand een chronische indicatie heeft, maar niet elke chronische klacht is een chronische indicatie.

Wat is dan het verschil?

Een klacht die lang duurt wordt ook wel eens chronisch genoemd, al ben ik van mening dat de meeste chronische klachten goed te verhelpen zijn met de juiste begeleiding en dus niet altijd chronisch hadden hoeven worden of zijn.

Daarnaast zijn er klachten die vallen onder een “chronische indicatie”. Een klacht valt onder de chronische indicatie als deze op de chronische lijst staat (bij elke verzekeraar hetzelfde, landelijk opgesteld). Als jouw aandoening of klacht op deze lijst staat krijg je voor een bepaalde tijd fysiotherapie vanuit de basisverzekering vergoed, dit is vaak een aantal maanden tot een jaar. Dit is bijvoorbeeld na een operatie of bij een frozen Shoulder. Op deze lijst staat hoeveel maanden je maximaal recht hebt op aanspraak op deze vergoeding.

Eigen risico en bijkomende kosten

Houd wel rekening met je eigen risico. Waar fysiotherapie uit de aanvullende verzekering geen invloed heeft op je eigen risico, heeft fysiotherapie uit de basisverzekering dit wel! Zoals (bijna) alle zorg uit de basisverzekering.

Daarnaast zal je de eerste 20 behandelingen uit de serie waar je aanspraak maakt op de chronische indicatie alsnog zelf moeten betalen, of uit je aanvullende verzekering.

Een goede aanvullende verzekering is ook in dit geval dus aan te raden! Zie mijn andere artikel voor uitleg over aanvullende verzekeringen en uitleg over vergoedingen van niet-gecontracteerde zorg, natura- en restitutiepolissen.

Kort samengevat:

1. Staat jouw klacht op de chronische lijst als chronische indicatie? Zo niet, dan valt de fysiotherapie onder de aanvullende verzekering.
  2. Heb je je eigen risico al verbruikt? Zo niet, dan zal zodra je de basisverzekering gaat gebruiken dit eerst worden aangesproken.
  3. Heb je een aanvullende verzekering die minimaal 20 zittingen vergoed? Anders zul je deze zelf moeten betalen. Pas daarna wordt het vergoed uit de basisverzekering (met eigenrisico volgens punt 2)
  4. Ook bij een basisverzekering telt het verschil tussen een naturapolis en restitutiepolis mee en tarieven voor niet gecontracteerde zorg